Головна » Статті » Проектна діяльність

Проект "Назви бізнесових професій на сучасному етапі розвитку української мови"

ТЕМА

Назви бізнесових професій

 на сучасному етапі

розвитку української мови

«Мова-це щось далеко більше за зв’язок між людьми,

це – відбиток свідомості…»

Борис Антоненко-Давидович

Обґрунтування проблеми

     Мова є не просто засобом комунікації. Вона одночасно відображає довколишній світ та культуру. Назви професій - вагома частина словника будь-якої літературної мови. В українському мовознавстві дослідники звертали увагу на різні аспекти цієї тематичної групи: історію виникнення, лексико-семантичні особливості, генетичну характеристику тощо. Однак залишилися поза увагою проблеми вузького термінологічного характеру: тлумачення назв бізнесових професій. Актуально сьогодні звучать питання: Чому так багато на сучасному етапі розвитку мови запозичених назв професій? Чи не загрозливе таке  явище для розвитку української мови? Поставлені проблеми, знаходження їх пояснення та шляхів розв’язання дають можливість учителю вмотивувати учням їх участь, як і кожного носія мови, у процесі творення мови на сучасному етапі її розвитку.

    Бізнесова термінологія  -  особлива сфера літературної мови, що функціонує у галузях науки та бізнесу. З огляду на це, за основу взято визначення терміна як слова чи словосполучення спеціальної сфери вживання.

    Перерозподіл праці покликав до життя чималу кількість нових професій, а отже, і  появу нових назв або використання старих слів з термінологічним значенням. Зазначимо, що такі назви повинні бути відмежованими від загальновживаних слів. Проте на сучасному етапі розвитку мови спостерігається протилежна тенденція: велика частина із найменувань  бізнесових професій входить до загальновживаної лексики, хоча часто, вживаючи те чи інше модне слово, мовець і сам до кінця не розуміє його значення. Тому  обрана тема має доцільне підґрунтя.

Актуальність теми

  • привернення уваги підростаючого покоління до проблеми нагромадження в  сучасній українській мові слів іншомовного походження та необхідності їх заміни українськими відповідниками;
  • увага до мовних явищ та проблем на сучасному етапі розвитку мови та усвідомлення власної участі у творенні мовних явищ;
  • спеціалізованість школи передбачає урок бізнес - курсу, де вивчаються назви бізнесових професій, тому тема для учнів нашої школи є актуальною та містить між предметні зв’язки;
  • профорієнтаційність: знання з даної теми  допоможуть старшокласникам у виборі професії, а значить – адаптуватися у суспільстві після закінчення школи;
  • стимулювання інтересу дітей до навчання через організацію їх самостійної  діяльності, постановки перед ними цілей і проблем, розв’язання яких допоможе набути нові знання і вміння, сприятиме розвитку пізнавальної активності, самостійності,  побудові індивідуальних освітніх маршрутів, творчості.

Мета

  • формування комунікативної компетентності  як   перспективи адаптації особистості у суспільстві;
  • формування національно-громадянської свідомості учнів, створення умов для усвідомлення ними причетності до мовотворення на сучасному етапі;
  • збір, дослідження, тлумачення назв найбільш популярних бізнесових професій, популяризація їх українських відповідників шляхом проведення дослідницької і просвітницької роботи серед учнів;
  • формування і розвиток проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентності  для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві;

Завдання:

  • зібрати , протлумачити  неологізми-назви бізнесових професій;
  • з’ясувати причини зростання  кількості  запозичень на сучасному етапі розвитку української мови;
  • знайти українські відповідники до найбільш уживаних запозичених назв бізнесових професій;
  • довести необхідність розуміння значень неологізмів та заміни їх українськими словами шляхом проведення зустрічей «Тримай руку на пульсі часу або перемагає той, хто володіє інформацією», «…І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь…», презентації «Назви бізнесових професій на сучасному етапі розвитку української мови »;
  • укласти авторський словник назв бізнесових професій;
  • провести конкурс на кращий символ на захист української мови від великого нагромадження у ній запозичень;
  • зробити рекламу українських відповідників як альтернативи запозиченням-назвам бізнесових професій;
  • написати статтю в газету з метою популяризації досліджуваного матеріалу.

Типологічна характеристика

  • за кінцевим результатом - інноваційний
  • за характером  домінуючої діяльності – пошуково-дослідницький,                прикладний, творчий
  • за змістом – міжпредметний
  • за характером контактів – зовнішній
  • за кількістю учасників – груповий
  • за тривалістю – довготривалий

Очікувані результати:

  • укладений авторський словник назв бізнесових професій;
  • створена відеореклама мовного явища, буклет-реклама як підсумок проведеної роботи;
  • випущений шкільний «Інформаційний вісник»;
  • стаття в газету з даної теми;
  • формування комунікативної компетентності учнів;
  • розвиток пізнавальної активності, самостійності,  творчості дітей;
  • стимулювання інтересу до мовних явищ та усвідомлення учнями власної участі у розвитку сучасної української мови;
  • перспективність, практичність, актуальність досліджуваного матеріалу при виборі майбутньої професії;
  • продовження мовної освіти учнів шляхом розробки  проекту щодо етикету ділового мовлення, бізнесової фразеології .
Категорія: Проектна діяльність | Додав: OlgaKozak (26.02.2015)
Переглядів: 828 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar